Even voor de duidelijkheid.
Een koof is een holte waarin je dingen verstopt die je niet wil zien. Zoals leidingen, bedradingen of bijvoorbeeld een gewicht aan een touw. Hoe dat dan precies allemaal zit zal ik even uit de doeken doen.
1. koof waar het gewicht in hangt. het gewicht is massief, ongeveer 60 centimeter lang en loopt bovenin taps toe. daar zit een gat voor het touw. geen idee hoe zwaar het is maar ik moet het met twee handen optillen.
2. raam met uitsparing waarin touw voor het gewicht met spijkers is vastgezet. als het versleten is breekt het op een dag en komt het gewicht met een klap naar beneden zetten. in het gunstigste geval schrik je je te pletter. met minder geluk steek je op zo’n moment net je hoofd uit het raam…...
3. touw voor het gewicht nu even dik aangezet met rood want het was nauwelijks zichtbaar.
4. hier, net uit het zicht nu, zit een gat met een rond katrolletje waar het touw doorheen gefrummeld wordt. het touw zit nu in de koof zodat je het gewicht eraan kunt hangen. dit is heel lastig want je moet het gewicht optillen zodat het niet aan het touw trekt en tegelijkertijd een paar knopen in het touw leggen. (4 handen nodig) ik zet het gewicht altijd tegen mijn buik aan en laat het in mijn broekriem rusten.
5. voor de koof zit een plank. de plank is breder dan de koof. zo ontstaat de sponning waarin het raam geklemd zit.
6. de plank wordt met twee bouten vastgezet. in de achterzijde van de koof zitten gaten met schroefdraad. die bouten krijg ik er op de een of andere manier nooit helemaal goed in, zodat bij wind het raam klappert en ik er bierviltjes in moet klemmen.
Nog vragen?
(Ja, nou. In de reacties van het vorige stukje was nogal wat geharrewar over de termen koof, gewicht vs blok en sponning enzo. Vandaar dus :-)