|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Het begon met een eenvoudig huisbezoekje.
Begin jaren vijftig stond Cor ’t Hart junior voor de deur bij Henk
en Fie Rietveld aan de Ackersdijkstraat in Rotterdam-Noord.
Ze kenden elkaar van toneelvereniging Olympiade, nog van voor de oorlog.
En Cor wist dat Henk en Fie in de oorlog actief waren geweest in cabaretgezelschap
De Marathon. Cor wilde opnieuw een cabaretgroep beginnen. Of Henk en Fie
zin hadden om mee te doen.
Dat hadden ze. En zo zag rond 1952 Cabaret Confetti het levenslicht, waar
na een jaar of twee de band De Confetti Stars uit voortkwam die tot in de
jaren zestig menig personeelsfeest heeft opgeluisterd in Rotterdam en daarbuiten.
|
|
 |
|
STALUSE PERA
Fie Rietveld, in 1923 in de Burgmeester Roosstraat in het Oude Noorden geboren
als Fie Brons, kijkt in 2010, op haar 86e, met veel plezier terug op de
jaren waarin ze met haar man en een hele vriendenschaar optrad. “Het
was heerlijk, echt enorm gezellig. Er werd soms op het podium nog harder
gelachen dan in de zaal.” Maar ze concludeert ook: “Zonder de
oorlog zou ik met dansen zijn verdergegaan. Ik heb het altijd fijn gevonden
op het podium.”
Al in haar jonge jaren kreeg Fie tapdansles van een leraar uit Den Haag,
en balletles van de in Rotterdam bekende Staluse Pera.
In 1938 werd ze lid van toneelvereniging Olympiade, die onder regie stond
van Cor ’t Hart senior. Olympiade repeteerde in een café in
de buurt van de Gouvernestraat, en daar ontmoette Fie medespeler Henk Rietveld
(1921-2004). Het was liefde op het eerste gezicht. In 1944 trouwden ze.
Het huwelijk heeft zestig jaar geduurd. Tot de dood hen scheidde.
Cabaretgroep De Marathon ontstond zo rond 1942. Midden in de oorlog. De
kern bestond uit een man of tien, allemaal leden van de toneelvereniging.
Sketches, zingen, een vrolijke boel. Ondanks alles. Fie |
|
|

Olympiade Ivo (?) & Fien Rietveld |
|
tapdanste en deed mee aan sketches.
Henk trad op als conferencier.
Cabaret De Marathon heeft nog in de Rivièrahal van Blijdorp gestaan,
die na het bombardement veel is gebruikt als feestzaal. Fie: “Maar
gaandeweg werd het zo naar in de oorlog dat we zijn gestopt.”
Henk moest ook naar Duitsland, voor de Arbeitseinsatz.
BAL NA
Cabaret Confetti en De Confetti Stars hebben vanaf 1954 tot in de jaren
zestig naast elkaar bestaan, onder leiding van Cor ’t Hart (1924-2000)
en met deels dezelfde leden.
Het cabaretgezelschap bracht met een man |
|
|
of zeven een programma van acht
tot twaalf uur. Sketches, dansnummers en liedjes - sommige geschreven door
Henk en uitgevoerd door Henk en Cor als ‘twee jongens met een gitaar’.
Zo’n beetje als De Spelbrekers deden. Daarna was het: bal na. Met
een band. Met De Confetti Stars.
Cor was naar verluidt een goed pianist, en hij speelde accordeon, zijn vrouw
Sjaan (1925) – ook aangeduid als: Jany - zong niet onverdienstelijk,
Henk kon uit de voeten met klarinet en saxofoon en dan waren er in de loop
der jaren nog de saxofonisten Jan Feelders (broer van Sjaan) en Ab den |
|
|
Haan, bassist Guus Romijn, klarinettist
Rinus Luthart, drummer Toon Versloot en pianist/accordeonist Piet van de
Ouweland (die een kroeg aan de Nieuwe Binnenweg bestierde, ‘t Vat).
Perry Cavello en Willy Valjo hebben ook nog gezongen bij De Confetti Stars.
Fie deed maar op bescheiden schaal mee met de band. “Ik ben geen zangeres,”
zegt ze, “en ik speelde wel ukelele, maar dat stelde niet veel voor.
Ik kende maar een paar akkoorden.”
In het cabaret danste Fie, en ze had een vaak komische rol in sketches,
bij De Confetti Stars bleef haar inbreng beperkt tot hand- en spanddiensten.
Het ‘bal na’ duurde vaak tot twee à drie uur ‘s
nachts.
Dat was nog wel eens lastig met het ‘gewone’ werk van de volgende
dag.
De meesten moesten toch weer vroeg op.
Fie: “We hebben wel eens gehad dat Henk gewoon een nacht doorging.
Ja, daar ben je jong voor.”
Voor een ander ‘probleem’ was ook een oplossing. Fie: “Toen
Cor ’t Hart bij ons aan de deur stond hadden we al twee kinderen,
maar gelukkig woonde ik naast m’n moeder. Dus die nam de kinderen
als wij optraden.” |
|

Fien 18 jaar |
|
|
|
KROKETTEN
Opdrachtgevers die met Henk Rietveld een contract voor het Confetti gezelschap
afsloten stonden nog wel eens vreemd te kijken. Moest deze hakkelende,
stotterende man hun avond opluisteren als conferencier?
Ja. Eenmaal op het podium vloeiden de moppen en volzinnen probleemloos
uit zijn mond.
Collega’s uit de haven hebben dat ook eens tot hun grote verbazing
kunnen constateren. Henk werkte als ijkmeester bij de Rotterdamse Lloyd.
Hij was een rustige figuur. Geen gangmaker. Maar op een personeelsfeest
zagen zijn collega’s op het podium opeens een heel andere Henk.
Op latere leeftijd is het stotteren trouwens vanzelf minder geworden.
Het Cabaret Confetti en De Confetti Stars hebben gespeeld voor talloze
personeels- en oranjeverenigingen, in de Rivièrahal, in de Blauwe
Zaal van het Beursgebouw, op Zuid, in het Shell-sportpark De Vijf Sluizen,
voor rederijen in Scheveningen en bij de Scheepvaartvereniging Zuid. Vooral
aan de Scheepvaartverenihing Zuid denkt Fie met genoegen terug: “We
werden zo verwend daar. Drankjes, kroketten, van alles. We werden echt
in de watten gelegd.”
|
|
|
|

Confetti Stars jaren 50 |
|
SJOUWEN
Na het uiteenvallen van De Confetti Stars is grondlegger Cor ’t Hart
nog een tijd doorgegaan als muzikant, naast zijn werk als pianostemmer.
In 1980 hield hij het voor gezien. Zijn weduwe Sjaan: “Hij kreeg problemen
met het sjouwen van zijn accordeon en versterker. Dan liep hij al te zweten
voordat hij een noot had gespeeld.”
Sjaans broer Jan Feelders (1931) is, ondanks zijn talent, veel eerder opgehouden.
In 1956 was hij het bandje The Blue Birds begonnen, samen met Cor, daarna
zaten ze samen in Confetti, en op het laatst, tot 1965, speelde Jan bij
het Ad Schilperoort kwintet in De Spil, aan de Dordtsestraatweg. |
|
|
Jan was volgens ingewijdenen echt een begenadigd saxofonist. Goed improvisator
ook.
Zelf wil hij zijn muzikaliteit niet ontkennen maar de bescheidenheid overheerst.
“Het was allemaal puur amateurisme.” Hij is ook wel eens benaderd
om in The Skymasters te komen spelen, maar ja, hij kon geen noten lezen.
Hij deed alles op gevoel.
Voor Henk en Fie Rietveld hield het na Confetti op. Ze hadden wel eens overwogen
om beroeps te worden, maar ze hebben het niet gedaan. En daar hebben ze
nooit spijt van gekregen. Ze zijn in de beleving van Fie ook precies op
tijd opgehouden. Het werd toch minder allemaal.
VALKHOFF
De grootste beroepsartiest met wie de leden van het Cabaret Confetti ooit
hebben gewerkt is Jaap Valkhoff.
En die heeft meteen voor een zekere ontregeling gezorgd.
Fie moest zich voor de dansnummers bij het cabaret nogal eens omkleden.
Snel van de ene jurk in de andere. Jurken met lange ritsen.
Terwijl ze op het toneel bezig was met een dans-act zag ze Jaap Valkhoff
in de coulissen heftig gebaren. Hij deed iets met z’n handen achter
z’n rug. Fie had geen idee waar het over ging, maar Jaap ging maar
door.
Toen Fie klaar was en het podium afliep vroeg ze wat er nou aan de hand
was. Waarop Jaap droogjes zei: “Je jurk zat in je hol.”
Fie keek achterom en voelde.
Hij had gelijk. |
|
|
|
|
|